Navigácia

Newsletter

Prihláste sa na odber. Raz za čas vám pošlem hodnotné tipy z oblasti copywritingu, content marketingu, SEO či podnikania na voľnej nohe. Nenechajte si to ujsť.

Elena Gemzová

Autor blogu
Som copywriterka a strategička. Chcete texty, ktoré posunú vaše podnikanie a hovoria jazykom vašich zákazníkov? Kontaktujte ma.

Na to, aby ste prerazili v oblasti umenia, potrebujete talent. A cvik, samozrejme. No je copywriting umením? Potrebujete talent na to, aby ste mohli písať dobré reklamné texty? Alebo sa copywriting môžete naučiť podobne ako akékoľvek iné remeslo? 

Nie je písanie ako písanie: Rozdiel je v cieľoch

Ak pochybujete o svojom talente, mám pre vás jednu dobrú a jednu zlú správu. Bez štipky talentu to pôjde naozaj ťažko. Nepotrebujete však priamo literárne nadanie. Copywriting plní iné funkcie a sleduje iné ciele než literárna tvorba ako poézia, próza, či žurnalizmus. Ide o jeden z pilierov marketingu, a tak ho aj treba vnímať. 

Dobré copy upúta vašu pozornosť v priebehu pár sekúnd a nasmeruje vás k tomu, čo v konkrétnom texte hľadáte. Zaujal vás popis produktu? To, čo hľadáte, sú dostatočne podrobné informácie o materiáloch, rozmeroch, funkciách či dizajne. Zlákal vás nadpis článku? Chcete nájsť odpovede na otázky, ktoré zazneli v titulku či perexe. Ideálne hneď. Vety plné slovnej vaty, klišé či prvoplánových reklamných spojení vás pravdepodobne rýchlo odvedú preč. 

Copywriting ako umenie: Ktoré talenty potrebujete mať a rozvíjať?

Je to jednoduché, sú totiž len dva:

1. Textársky

Písanie sa dá naučiť a zdokonaľovať, no vzťah k písaniu textov je dôležité mať už od začiatku. Ďalším kľúčovým prvkom pri copywritingu je schopnosť písať v myšlienkových celkoch, ktoré dávajú zmysel. Ak vám to ide so slovami prirodzene a dokážete takéto celky samostatne vytvárať (nie parafrázovať či kopírovať), ste na dobrej ceste. A to tiež znamená, že ak ste v škole neznášali slohy, písaniu listov a emailov sa vyhýbate a celkovo preferujete skôr živý než písomný kontakt, zvoľte si radšej inú profesiu. 

2. Obchodnícky

Potrebujete vedieť predať: seba, službu, produkt. Copywriteri sa nestretávajú s potenciálnym klientom v nablýskaných showroomoch a pri obchodných obedoch. Predajné argumenty predstavujú v presvedčivej textovej podobe. Na webe, blogu či v magazíne. A to tak, aby splnili konkrétny cieľ: prilákať zákazníka a presvedčiť ho, aby uskutočnil určitú akciu (konverziu).  

V skratke, ak nemáte ani vzťah k písaniu, ani obchodného ducha, bude sa vám v copywriterskej oblasti pôsobiť len veľmi ťažko. Nemožné to nie je, na úspech však budete potrebovať väčšie množstvo energie a času. Preskúmajte a zdokonaľujte radšej ostatné vaše silné stránky. Je možné, že v sebe objavíte talent na niečo úplne iné.

Copywriting ako remeslo: Tréningom k zručnosti

Okrem citu pre text a obchod budete na ceste ku copywriterskej kariére rozvíjať aj iné zručnosti. A mnohé nové znalosti sa budete učiť úplne od začiatku: 

Čítanie, čítanie, čítanie

Asi vás neprekvapí, že práve čítanie je základom pre kvalitné písanie. Aj keď počas dňa prečítate veľa textu, typicky v súvislosti s internetom, sociálnymi sieťami a prácou, najviac vás posunie práve čítanie kníh: beletrie či poézie. Nájdite si na ne čas každý deň, vráti sa vám to. 

Rozšírenie slovnej zásoby a inšpirácia novými myšlienkami sú pritom len začiatkom. Čítanie dodá vášmu vnímaniu práve tú tvorivú iskru, umelecký komponent dôležitý pre každú tvorbu nového textu. Čím viac totiž budete vy sami písať, tým viac pri čítaní budete vnímať rôznorodosť štýlov a spôsobov písania, budovania príbehu či práce s jazykom.  A to vo výsledku povedie nielen k prehlbovaniu vášho vzťahu ku knihám, ale aj cibreniu vašej pisateľskej práce. 

Znalosti z psychológie, marketingu a sociálnych vied

Prečo? Pomôžu vám zorientovať sa v psychológii predaja, pochopiť klientove ciele a rozumieť pozadiu jeho motívov. A ako na to? Prekvapenie: opäť čítanie! Jediným rozdielom je, že sa zameriate na odborné zdroje. Pole pôsobenia je široké: od všeobecnej psychológie a sociológie, cez špecializované marketingové publikácie až po správy z aktuálnych výskumov v recenzovaných odborných časopisoch.

Orientácia v zdrojoch (aj tých zahraničných)

Pre dobre odvedenú prácu sa najskôr budete musieť dôkladne zoznámiť s témou a produktom či službou. Táto fáza copywriterskej práce je časovo jedna z najnáročnejších. Je na vás, aby ste vedeli vyhľadať relevantné zdroje a rýchlo sa v nich zorientovali, oddelili informačné “zrno od pliev” a nakoniec dokázali tomu všetkému dať hlavu a pätu. 

Kreativita

Nepredstavujte si pri tom umeleckú kreativitu, plní iné ciele. Ide o schopnosť pozerať sa na svet nevšedným spôsobom. Oceníte ju pri vytváraní originálnych riešení a takisto vám pomôže vyhnúť sa klišé. 

Ak chcete rozvíjať vlastnú kreativitu, skúste aj v bežnom živote robiť veci inak. Vymyslite nový účel vareške, vyrobte si niečo zo starého oblečenia, urobte z cesty na nákup orientačnú hru pre celú rodinu. Stretávajte sa s kreatívne zameranými ľuďmi a rozprávajte sa s nimi. 

Schopnosť čítať a vyhodnocovať dáta

Copywriteri často pracujú s dátami. Čítajú ich z výsledkov analytických nástrojov nasadených na weboch či z analýzy kľúčových slov. Výnimkou nie sú ani odborné štúdie, v ktorých výsledkoch sa potrebujú zorientovať, aby lepšie pochopili odbor pôsobenia zadávateľa

Takisto sú prieskumy jednou z foriem efektívneho obsahu. Aby vám nevychádzali irelevantné alebo výrazne skreslené výsledky, je dobré poznať zásady dobrého výskumu, jeho metodológie aj spracovania dát.

Ak ste počas štúdia robili výskum, pracovali so štatistickými metódami a interpretovali ste výsledky, máte výhodu. Ak nie, urobte si výskum teraz. Siahnite po kvalitnej učebnici metodológie (v začiatkoch kvantitatívneho) výskumu a štatistického spracovania dát, alebo si zapíšte kurz z tejto oblasti. Pomôže vám to, keď budete vyhodnocovať dáta z iných výskumov a prieskumov. A výrazne to spevní základy vášho kritického myslenia.

Dôležitou súčasťou úspechu v copywritingu teda je vaša osobná angažovanosť v odbore a zároveň orientácia v širokom okruhu rôznych tém. Vzdelávanie, čítanie, kritické myslenie, ale aj kreativita či držanie kroku s aktuálnym dianím; to všetko vám pomôže vybudovať si konkurenčnú výhodu na presýtenom copywriterskom trhu. 

Je teda copywriting umením alebo remeslom?

Copywriting je predovšetkým poctivé remeslo vystavané na vzťahu k podnikaniu a písaniu textov. Bez talentu vás celkom určite čakajú ťažšie začiatky, no dôslednou prácou na sebe, vzdelávaním sa a osvojovaním si nových zručností môžete preraziť aj v tomto odvetví.